zaterdag 3 november 2012

baking time!!!! Suikervrije cake

Spannend!!!

Hoe spannend?
 Ja spannend!!! want het is de eerste keer dat ik cake bak sinds we weten dat Flore suikerziekte heeft.

Het stond natuurlijk al lang op mijn to do lijstje en ik heb het recept hier ook al lang liggen... maar als ik het recept las leek het allemaal zo omslachtig als ik het vergeleek met mijn oude methode.

Vroeger: smeet ik alles bijeen in een pot (buiten de zelfrijzende bloem) mixte, deed de bloem er al mixend bij, deed alles in vormpjes, oven in en klaar.

Ik kreeg het recept op vraag van de dietiste die ons begeleid met de voeding voor Flore.

Recept cake (diabetes):

ingrediënten

50 ml lauwe magere melk
250g magarine
40g bakbestendige zoetstof
2 eieren
4 eiwitten
250g zelfrijzende bloem

en als persoonlijke toets deed ik er ook nog sap en ceste van een halve citroen bij

Bereiding:
1. Roer de magarine tot ze zacht is en klop ze daarna een klein beetje luchtig.
2. Doe de zoetstof erbij
Door mijn aloude gewoonte om alles bijeen te kappen, heb ik stap 1 en 2 gekombineerd ;o)
3.Voeg de melk bij de eieren en meng dit afwisselend met de bloem door het botermengsel.
4. Klop het geheel nog enkele ogenblikken luchtig.
5. Spatel de opgeklopte eiwitten erdoor
6. Doe de deeg in de vorm

Bakken
Voorverwarmde oven van 210°C
Baktijd: 10 minuten op 210°C, daarna verminderen tot 170°C, laat de cake uitbakken.

Deze hoeveelheid deeg is juist genoeg voor 18 cupcakevormkes te vullen (die gebruik ik altijd omdat dat zo gemakkelijk is om mee naar school te geven ipv een koekje)

Het basisrecept (dus zonder het citroensap) bevat 26g Koolhydraten/100g

Bron: Bakken zonder suiker, Peter Balcaen   alleen dat in het boek het aantal KH/100g niet vermeld wordt, terwijl dat toch juist zo belangrijk is voor mensen met diabetes

Nu nog nog even afwachten tot ze uit de oven komen (dan volgt de foto!)



Ondertussen heb ik mij een tas thee gezet... met thee-ei en losse thee... precies alsof ik er dan meer van geniet dan als ik gewoon een theezakje neem!!!! ;o)

5 opmerkingen:

  1. ze zien er alvast heel erg lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind ook dat ze er lekker uitzien! Mijn ervaring leert me dat die suikervrije ietsje minder goed rijzen, maar bij jou is dat goed gelukt. Misschien nog een suggestie voor een variantje (als ze dat mag eten): zelfde beslag maar met kleine stukjes appel en wat kaneel onder. Laat het smaken! fijn weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mor zie nu, die zien er heerlijk uit!
    waarom hebt ge t recept mij gistren nie gegeven??? ;-)
    de volgende keer da we afspreken s t mijnen toer he!
    (k heb ook gebakken zenne maar helaas nie suikervrij,
    k heb op zeker gespeeld ... mor volgende keer doe k mee!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. omdat ik het nu echt zelf eerst eens wou proberen voor ik andere mensen aan den bak zet ;o)
      Ik zie u morgen (eindelijk eens in real live)

      Verwijderen
    2. ha ja, k kijk ernaar uit ;-)

      Verwijderen