vrijdag 22 juni 2012

Vlierbloesemsiroop en een oproepje!!!!

Overlaatst zag ik op de blog van Bloem mooie flessen met vlierbloesemsiroop. Dat deed me eraan denken dat dat ook nog op mijn geheime 'like to do' lijst stond voor dit voorjaar. t Is een paar jaar geleden dat ik het nog maakte en het recept lag niet voor het grijpen dus volgde ik het recept van Bloem.

Woensdagnamiddag ging ik met Flore en Wannes op pad om vlierbloesems te plukken... Maar juist op tijd want al veel van de bloesems waren uitgebloeid.

Vandaag werkte ik de siroop af. De geur hangt nog in huis , spijtig dat ik die niet door de computer kan geven... en hij smaakt heerlijk.

Op voorhand zocht ik nog even op internet of ik geen recept vond voor siroop met canderel gemaakt, zodat Flore er ook van zou kunnen genieten. Ik vond geen...

Dus een oproepje: weet jij lekkere siroop of bakrecepten met zoetstof... ik ben zeker geinteresseerd. Of misschien weet je zelfs een leuk kookboek???

5 opmerkingen:

  1. Oh, ik ken niets van recepten met zoetstof. En nog een vraagje. Kan ze stevia eten? Want ik denk dat dat beter te vervangen is????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja stevia is ook een optie... Ik heb al gehoord dat als je in een recept de suiker gewoon vervangt door zoetstof (hoeveelheid berekend via het zoetend vermogen) dat het dan nog niet altijd lekker is. Het recept moet blijkbaar toch aangepast worden.
      Ik weet niet of dat echt waar is... dus iemand met ervaring op dit gebied mag mij altijd tegen spreken ;o))

      Verwijderen
  2. Ik weet niet of het helpt, maar ik heb op Vitaya ooit 'n programma gezien (Cook yourself thin, met Gizzy Erskine) waar ze de suiker in 'n fruitsiroop (voor limonade) gewoon verving door agavesiroop. Ik heb mijn flesje gekocht in de Bioplanet, maar heb gezien dat ze dat nu ook gewoon bij de Delhaize hebben ... Misschien 'n optie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga de agave siroop zeker eens bekijken!!! Bedankt voor de tip!!!

      Verwijderen
    2. Voor wie het moest intereseren: Agavesiroop is geen optie voor diabeten.
      Agavesiroop is Glucosesiroop (dus gewoon suikersiroop vrijvertaald). Het wordt wel trager opgenomen door je lichaam dan gewone suiker. Maar bij diabeten moet je het nog altijd `tellen` en moet er dus ook voor gespoten worden in Flore haar geval

      Verwijderen