zaterdag 24 december 2011

Herinnering aan mijn oma

Mijn oma woonde toen ze nog leefde in Berlijn. Mijn mama is van duitse afkomst.
In de zomervakantie en met kerstmis kwam ze altijd een paar weken naar België.

De dag dat ze ging aankomen was altijd al een feest op zich. Ze kwam van Berlijn met de trein naar Leuven met een valies en minstens 2 hele grote reistassen. In de koffer zaten haar kleren en de 2 grote reistassen waren gevuld met vanalles en nog wat...
*kassler (ardens gebraad van de lidl trekt er heel fel op, maar toen bestond er geen lidl in Belgie),
*haringfilets voor het maken van rode haringsla,
*chocolinsen (een soort suikerboon waarvan het suikergedeelte ook naar munt smaakt),
*chocolade kransjes met gekleurde bollekes, dominosteinen (nu ook alle twee te vinden in lidl),...
Je hoort het: het was een feest op zich als ze aankwam...

Mijn oma had een aparte kamer met WC en pompbak en kleine woonkamer in een stuk van de schuur dat mijn vader had omgebouwd naar "oompjes huis". Daar had ze haar eigen kerstboom. De chocladekransjes met gekleurde bolletjes werden daar ingehangen met een garendraadje en elke keer dat ik in oompjes huis kwam, mogt ik er lekker eentje snoepen.

Onder de kerstboom met kerstavond lag voor ieder kleinkind en voor mijn vader een paar zelf gebreide sokken of kousen. Mijn oma hield een boekje bij met daarin welke maat en hoeveel rijen van welke kleur ze gebreid had.
Zo een boekje ben ik nog niet begonnen, maar mijn broers en papa krijgen nu steevast van mij een paar zelfgebreide sokken. Het breien van de sokken heb ik niet van haar geleerd, maar van de grootmeder van een vorig lief. Maar ik heb de methode wel nog wat aangepast naar oma haar methode.

Dit jaar breide ik in januari een hele hoop sokken....
Ik heb juist gemerkt dat ik nog de draadjes moet innaaien, tegen deze avond toch zeker van 4 paar.
Mijn oma zal blij zijn als ze van haar wolkje naar beneden kijkt... hihi


Ik wens iedereen een zalige kerst!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten