vrijdag 1 mei 2015

Berlijn - dag 4


Het Holocaustmonument ( Denkmal für die ermordeten Juden Europas)
stond op het lijstje van Michiel
Het is iets indrukwekkend om daar tussen te lopen.
Het monument is ter herdenking van de Jodenvervolging
tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het bestaat uit 2711 betonblokken variërend in hoogte
van 20 cm tot 4,5 meter met een onderlinge tussenruimte van 95 cm.
Onder het veld met de blokken is een expositieruimte ingericht.
Voor kinderen nodigt het echt wel uit tot verstoppertje spelen en lopen.
En op hun manier is dat toch ook een soort van herdenking
voor al die joden die hun hebben moeten verstoppen
 en op de vlucht moesten tijdens de 2de wereldoorlog.


Dat is eigelijk iets dat ik nu pas bedenk,
 want als ik daar was heb ik hun proberen in te tomen
 uit respect voor de vermoorde joden.
Als ik er nog eens kom, laat ik hun lopen
 en verstoppertje spelen zo veel ze willen.

Natuurlijk moesten we het Brandenburger Tor
ook even van alle kanten bekijken.




Mama gaat telkens ze in Berlijn is
minstens 1 keer onder het Brandeburger Tor door
omdat het al die jaren van de muur niet ging
en nu terug wel...
en volgens mama, moet een `echte Berliner `
zeker een curryworst van een kraampje gegeten hebben
als hij in Berlijn komt
De berliner Dom stond dan weer
op Ferre zijn lijstje (na legoland)

 

Nico en Niels gingen
met Flore en Jacoba (onze Kommuniekindjes van dit jaar)
op pad om mooie foto`s te nemen
voor de kommunie uitnodiging

Er stonden een paar plaatsen in Berlijn op hun lijstje
voor mogelijke locaties
Onder andere ook Temeplhof



Eentje daarvan
was het verlaten S-bahn station Siemensdamm
helemaal in de buurt van waar moeke vroeger
haar jeugdjaren doorbracht

Bus lijn 200 en 100 bracht ons overal naar toe
voor de meest toeristische toer ben je best op lijn 100

medisch museum Bompa
Bompa doet in het dagelijkse leven vrijwilligerswerk bij Histarus in Leuven
Daarom kon op zijn lijstje het medisch museum niet ontbreken.
Hij mocht geen foto`s nemen

Nikolaiviertel
Het Nikolaiviertel (Nikolaiwijk) is
een wijk aan de oostelijke oever van de Spree .
 De wijk ligt in het gebied Berlin-Mitte, niet ver van de Alexanderplatz.
 Het is het oudste woongebied van Berlijn
en was tot 1990 een deel van Oost-Berlijn.
In het midden van de wijk staat de Nikolaikirche.
Ik vind het een leuke wijk
met veel ruimte en brede wandelgedeeltes
als de zon schijnt
is het zalig zo langs de Spree
met een paar leuke terrasjes.



Ahornstrasse
Vroeger had ik ook een nicht in Berlijn
een paar jaar ouder als ik
Toen helemaal in de ban van tweedehands
Als ik mij goed herinner
sprak zij vroeger al over een garage
 waar dingen verkocht werden in de Ahornstrasse
De garage is eigenlijk een ondergrondse hangaar
vol met kleding
Je betaald hier de meeste kleding per kilo
Schoonzus, nicht Mathilde en ik
splitsten ons even van de groep af
om onze slag te gaan slaan.
Ik kocht een golf voor mezelf
nog een heel mooi geel pulleke
oorspronkelijk voor Flore bedoeld
maar zij vond het niet mooi
dus kreeg Mathilde het pulleke
ha en ook nog ne coole jas voor Flore voor 5 euro
Biergarten am Tiergarten




Dank zij de uitvinding de gsm
vonden we de rest terug in een Biergarten ergens achter de Tiergarten
Officieel zal hij zo wel niet noemen
maar wij noemen hem Biergarten Tiergarten
Moeke en Bompa waren die avond bij bezoek bij vrienden
en wij genoten van de zon
van Flammkuchen en Spezi


we bestelden gewoon alles wat ze hadden 
wat op de menu stond
2 porties
dat werd op tafel gezet en elk at wat wils

Daarna nog met de ringbaan terug richting huisje


De perfecte afsluiter voor onze Berlijn-midweek

1 opmerking:

  1. Jullie hebben duidelijk genoten van Berlijn en hebben nog genoeg ideeën over om nog eens terug te gaan denk ik.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen