zaterdag 28 februari 2015

patroon vleermuizen pakje




Het slechte nieuws:
Ik tekende het patroon zelf

het goede nieuws:
Ik ga proberen uitleggen hoe

Men neme een patroon van een sweater
dat past voor uw kind
Ik neem altijdminstens 1 maat groter
zodat ze er nog wat kunnen ingroeien

ge meet hoeveel cm
 het is van in de oksel tot onderaan
op het voor of achterpand
of zelfs op de mouw
Kies maar.

Ik deed het zo:


Dan tekent ge een halve cirkel met de straal 
gelijk aan het gemeten aantal cm
of iets kleiner
Ge moet het ook allemaal niet te nauw nemen
'be relaxed!'
pak er een tas thee of koffie bij
en doet de kachel aan ;)

Ik heb ongeveer 3/8 van een cirkel gebruikt


De eerste 3 vleermuizen pakjes
maakte ik de vleugels uit een kwart van een cirkel als vleugel
maar om de bewegingsvrijheid van de kinderen
te vergroten
deed ik al de andere met 3/8 van een cirkel

Zie foto als ge niet goed mee zijt

Voor de kleine boogjes te tekenen
gebruikte ik een kommetje
niet alle boogjes zijn evenveel ingesprongen 
en t zal dus niet allemaal identiek zijn.

Maar hei waarom het moeilijker maken dan het is??

Ge knipt nu alle patroondelen van uw sweater
uit uw stof zoals ge dat anders zou doen

De vleugels knipt ge 4 keer uit uw stof
Mispak u niet in tijd
want alleen aan de vleugels van de grotere pakjes 
werkte ik 3 uur
van knippen tot afwerken

Hier leg ik vooral het maken van de vleugels uit 
ook de volgorde hoe ik de sweater ineen steekt

Je hebt dus 4 stukken stof geknipt zoals deze hieronder
elk van deze 4 stukken
worden eerst apart verwerkt zoals hieronder beschreven


leg de goede kant van de stof naar onder
Plooi nu de stof zo
van in het puntje van de grote hoek
naar het eerste puntje beneden aan de vleugel
(zie foto hieronder)
op die plooi steek je nu speldjes
(het is de bedoeling om hier later de stof dubbel te stikken)


zo speldt je van elk puntje tussen de bogen
een lijn naar de punt van de hoek
de stof dubbel
door de stof altijd een beetje verder om te plooien 

De spelden steken dus aan de goede kant van de stof!!!
en als alle lijnen gepeld zijn
ziet het er zo uit als hier onder

goede kant stof

achterkant stof

nu naai je de lijnen die je speldde
aan de goede kant van de stof door
MAAR ongeveer 4 a 5 cm 
blijf je aan beide zijden van de hoeken verwijderd

Dus je begint te stikken  vanop
4 a 5 cm van de hoek tot 4 a 5 cm van de hoek aan de andere kant
Dat is vooral om achteraf je machine te sparen.

Als je zo de 4 stukken gedaan hebt
leg je de stukken 2 per 2 op elkaar met de goede kanten op elkaar
Nu naai je de gebogen rand op elkaar vast
enkel die kant!!!
 Dan keer je de 2 vleugels
Druk de puntjes tussen de boogjes goed naar buiten 
want daar kan je later niet meer aan

Daarna speld ik de rechte kanten van de vleugels
met de achterkanten van de stof op elkaar
en naai die vast
 om te vermijden dat die later verschuiven ...

Dan leg je de vleugels even aan de kant

pak nu het voorpand en achterpand van je sweater
stik de schoudernaden
Dan zet je de mouw in
De zij en de mouwnaad nog niet sluiten!!

Nu speld je de vleugel met 1 van de rechte kanten
in de mouwnaad

dus vanaf de oksel tot aan de onderkant van de mouw
Dit moet je nu eerst stikken voor je verder kan.
Dan keer je de mouw zodat ze aan de binnenkant van de sweater zit
nu kan je pas de andere kant van de vleugel
in de zij naad spelden
en zo vast stikken.

Nu werk je de sweater af
aan hals, mouwen en boord met boordstof
zoals je dat anders ook zou doen

Voor de broek
kan je het patroon van een joggingbroek of huisbroek gebruiken
en naar voorkeur afwerken

 Buiten de lijnen op de vleugels
deed ik alles op de overlock
 Maar dit kan ook perfect met een gewone naaimachine

De lijnen op de vleugels
gebeurden met de naaimachine

Ik hoop dat jullie er aan uit kunnen...
Als ge vragen hebt .... Shoot!



4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de uitleg, ik vind ze heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof dat je de uitleg met ons deelt Maren! Of het lukt is nog wa snel om te testen, Liene is nog een beetje te klein om zoiets ervoor te maken, binnen een paar jaar misschien ;-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zalige kostuums en bedankt om je patroon te delen. Je hebt er alvast een volger bij! Liefs Alice

    BeantwoordenVerwijderen